TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
zajęcia indywidualne lub grupowe (max. do 3 osób)
to zajęcia indywidualne lub grupowe dla dzieci i młodzieży z Zespołem Aspergera, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, ADHD, FAS, ale także:
- z problemami adaptacyjnymi – dzieci nieśmiałe i izolujące się od rówieśników, którym trudność sprawiają kontakty społeczne
- z zaburzeniami zachowania
- z obniżoną motywacją do nauki
- z deficytami umiejętności (np. nieumiejętnością radzenia sobie z trudnymi sytuacjami)
- z zaniżoną samooceną
- z nasilonymi symptomami w trakcie kryzysów rozwojowych
Zajęcia mają na celu poprawę funkcjonowania w sytuacjach społecznych poprzez naukę pożądanych i społecznie akceptowanych reakcji i zachowań, niwelowanie zachowań niepożądanych, trudnych dla dziecka. Stwarzają sytuacje podnoszące poczucie wartości każdego z uczestników. Nakierowane są na kształtowanie podstawowych kompetencji społecznych.
Terapia dla dzieci i młodzieży to regularne spotkania, odbywające się najczęściej raz w tygodniu. W zależności od potrzeb, problemu i chęci Klienta.
Rozpoczęcie terapii z dzieckiem zawsze poprzedzane jest konsultacjami z rodzicem/rodzicami, mającymi na celu określenie kontekstu pojawienia się trudności.
Trening Umiejętności Społecznych ukierunkowany jest na kształtowanie umiejętności:
- zawierania znajomości
- słuchania
- zadawania pytań
- odmawiania
- inicjowania rozmowy
- dyskutowania
- reagowania na krytykę
- wyrażania krytyki
- radzenia sobie z uczuciami, w tym: rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania
- rozumienia punktu widzenia drugiej osoby
- rozumienia mowy ciała
- dostosowania zachowania do kontekstu
- przyjemności z kontaktów społecznych.
Metody wykorzystywane na zajęciach:
Muzykoterapia:
… relaksacja, rozwijanie zaufania, kształtowanie interakcji, słuchanie, wizualizacja, ruch przy muzyce
Bajkoterapia (dostosowana do wieku uczestnika/ów):
… bajki i opowiadania relaksacyjne, psychoedukacyjne, terapeutyczne, teksty literackie wprowadzające w świat wartości
Drama:
… elementy pantomimy, stop-klatka, etiudy dramowe, wywiady, sytuacje symulowane
Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne:
… ćwiczenia prowadzące do świadomości własnego ciała, pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu, ułatwiające nawiązywanie kontaktu i współpracy
Metody rozwiązywania konfliktów:
… mediacje (w tym rówieśnicza), negocjacje, koncyliacje
Techniki poznawcze i behawioralne dla dzieci i młodzieży autystycznej, z lękami, depresją.
Ponadto:
… gry i zabawy dydaktyczne, gry kooperacyjne, dyskusje, w tym poker kryterialny, arteterapia z wykorzystaniem technik plastycznych, burza mózgów
Jak uczę…
Trzy podstawowe elementy Treningu Umiejętności Społecznych:
- zdobywanie wiedzy – wiem, co trzeba zrobić
- nabywanie umiejętności – umiem to zrobić
- generalizacja umiejętności – to, co już umiem, wykorzystuje w codziennym życiu